zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Branding via Linkedin; zien we ons zoals we zijn?

Door: Phil Kleingeld,   15-04-2013,   14:56 uur
 

Iedereen wil zich wel van een ander onderscheiden, ook al streeft men daar misschien niet bewust naar. Fabrikanten weten dat allang, want anders zouden zij u geen keuze bieden uit zoveel verschillende modellen van producten en diensten. 


Jongeren, die een eerste auto kopen, doen er alles aan om zich te onderscheiden door hun stukje vrijheid met allerlei toeters en bellen te versieren om bijvoorbeeld 'stoerheid' uit te zenden, terwijl ouderen via hun keuze van auto, kleding, juwelen, vakantiebestemmingen etc. een andere boodschap willen uitzenden. Kortom, iedereen doet zijn best op een bepaalde manier over te komen door zich van een imago voorzien dat herkend en erkend wordt. 



Perceptie
Waar de een bij het zien van een Maserati de chauffeur daarvan als een 'kakker' bestempelt, terwijl diens buurman, met een soortgelijke auto, 'er een van ons' in zal zien. Het hangt dus een beetje van de perceptie van de waarnemer af welke 'brand' op iets of iemand geplakt wordt. Zeker in een periode waar men moordende concurrentie tegenkomt zullen ondernemers en zzp'ers  onderscheidend willen zijn. Daarbij kan het iet anders dat zij een bepaalde perceptie van zichzelf hebben en hun best zullen doen het door hen gecreëerde imago in stand willen houden. Maar wat nu als de mensen in hun omgeving een totaal andere perceptie van hen hebben? Dan wordt er mogelijk heel veel geld en energie verspild zonder dat men zich daarvan bewust is. Graag geef ik u een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.

Toen ik bezig was om een opdrachtgever te helpen met het opzetten van een strategie voor sociale media, vroeg ik aan haar wat zij van de uitstraling van haar bedrijf vond. Zij definieerde dat als vooruitstrevend, modern en zakelijk en zij wilde dat in de nieuwe strategie terugzien.
Alvorens tot een advies te komen stelde ik voor eerst een enquête onder de KGB van haar bedrijf (Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders) te houden om te kijken of haar perceptie klopte met de praktijk. De enquête leverde een ander beeld op. Men vond haar bedrijf wat stoffig en conservatief overkomen. Conservatief in de betekenis van 'degelijk'. Men was het eens over de zakelijke uitstraling. De hoofdreden waarom men zaken met haar deed bleek de zakelijke degelijkheid te zijn.
De vraag is dus hoe deze onderneemster zich zo heeft kunnen vergissen en wat zou er gebeurd zijn als zij haar energie en geld zou hebben ingezet op de factoren 'vooruitstrevend en innovatief'? Niet dat dit geen optie zou zijn geweest, maar als je dat gaat doen moet je wel weten wat daarvan de consequenties zijn en hoe je je huidige imago daarnaar gaat ombuigen.
Wij zien ons vaak anders dan de mensen met wie wij omgaan. In de eerste plaats zien wij ons anders dan we er in werkelijkheid uitzien. Kijkt u maar in een spiegel, raam of andere licht weerkaatsend oppervlak. U ziet uw spiegelbeeld, terwijl anderen ons zien zoals we er echt uitzien! Mogelijk dat dit ook een verklaring is waarom veel mensen zichzelf niet mooi op foto's vinden. De spiegel geeft een ander beeld. Er zijn ook veel mensen die menen iets goed te doen, terwijl anderen juist het tegendeel vinden. In de dagelijkse praktijk zien we dat ook met de smaak van mensen. Wat de één een waardeloos lied vindt, vindt de ander het juist heel mooi.
 
Onderschrijvingen/endorsements
Wat heeft perceptie te maken met Linkedin vraagt u zich misschien af?
Sinds kort geeft Linkedin ons een instrument om te kunnen beoordelen of het beeld ( de perceptie) dat wij van onszelf hebben overeen komt met het beeld van de mensen waarmee wij contacten onderhouden; de 'Onderschrijvingen' of, als uw profiel nog in het Engels staat, de 'endorsements'. (Hierna gebruik ik slechts 'endorsements'.)
Endorsements hebben enkele voor- en nadelen.
Voordelen
1.  Het verhoogt uw vindbaarheid
2.  Het is een vorm van aanbeveling; een verkorte versie.
3.  Het laat zien wie u kent. (Immers, u bent wie u kent!)
4. Het onderstreept bepaalde deskundigheid en vaardigheden.

Nadelen
1. Het laat, buiten uw eerstelijns contacten, zien wie u kent. Het afschermen van uw contacten kan dus gevaar lopen.
2. Als iedereen bij alle aangegeven vaardigheden en deskundigheden een kruisje aanklikt kan men zich afvragen hoe serieus de endorsements moeten worden genomen?
Laten we even aannemen dat u geen endorsements geeft aan personen die u niet goed kent en ook niet bij elk genoemd onderdeel een plusje aanklikt, wat heeft u er dan nog meer aan?

Branding via endorsements
De hoeveelheid geplaatste endorsements geeft een indicatie van uw zichtbaarheid en waardering die u vanuit uw netwerk krijgt, maar het geeft ook de perceptie van uw contacten over u weer! Laat ik dit aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken.
Stel, u ziet zichzelf primair als schrijver en blogger, maar kijkend naar de hoeveelheid endorsements die u bij 'coaching' en 'sociale media' kreeg, zien uw connecties u kennelijk totaal anders!
Consequenties
Als u zich wel in de hoeveelheid endorsements bij 'coaching' en 'sociale media' kunt vinden, doet u er verstandig aan om de door u ingeslagen weg te blijven bewandelen en tegemoet te komen aan de perceptie van uw doelgroepen. Lees in dit geval ook het artikel 'Saaiheid loont' dat aangeeft dat herhaling van zetten de herkenbaarheid van uw brand  verhoogt en bevestigt. Wilt u echter het door u gewenste imago ombuigen dan weet u dat u:
1. uw Linkedinprofiel beter op een andere manier kunt inrichten,
2. boodschappen via sociale media en uw website gaat uitzenden die helpen het door u gewenste imago te versterken,
3. aan uw contacten, die endorsements gaven, een enquête voor te leggen om naar de besluitvorming rond het geven van endorsements te vragen,
4. uw brand verder in de gewenste richting kunt versterken door het plaatsen van video's, foto's en SlideShares, op uw Linkedinprofiel,
5. goed moet nadenken welke van uw vaardigheid en deskundigheid u wilt laten beoordelen om een zuiver beeld te krijgen,
6. regelmatig de beoordelingen bij 'endorsements' te bestuderen en uw conclusies daaruit te trekken.

Let op!
Uw connecties hebben de mogelijkheid een nieuwe rubriek bij de 'endorsements' voor te stellen.
Het is aan u of u die wilt opnemen of niet, maar het is aan te bevelen dit wel te doen, omdat u mogelijkheid een verkeerde perceptie van uw eigen vaardigheden en deskundigheden hebt!

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Annemiek van der Zalm  |   | 
15-04-2013
 | 
19:26 uur
Kijk, jammer dat dit nu niet in eerste instantie geplaatst is.
Dank, het doet mij wel even denken dat alleen op linkedIn staan, eigenlijk geen optie is.
Phil Kleingeld  |   | 
16-04-2013
 | 
08:17 uur
@Annemiek Nee, alleen Linkedin is niet voldoende en de sociale media moeten gezien worden als aanvulling op het geheel van instrumenten die de marketing strategie bepalen. In de B2B is bijvoorbeeld,naast guerrilla en virale marketingtechnieken, de combinatie Linkedin/Twitter/Pinterest/Google+ tot nu toe de sterkste combinatie. Overigens, via Linkedin worden wel de beste resultaten behaald. Kijk maar eens op de slideshare onder de URL.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10